Riny Adams maakt grote en kleine werken op doek en paneel, waarbij ze kleuren en vormen samenbalt tot een organisch geheel. Het is een ogenschijnlijke chaos van beschilderd papier en knipsels waarin ze met krijt, verf en lijn een orde aanbrengt. Haar manier van werken resulteert in een schilderkunstige eenheid.  De bonte kleuren en graffiti-achtige, drukke vormen roepen vaak een herinnering op van een straatbeeld.

Hoewel haar werken hoofdzakelijk abstract zijn en zelden figuratieve elementen bevatten, zijn mensen en communicatie een belangrijk onderdeel van haar werken.

 

Behalve mensen maken winkels, straten en huizen deel uit van dit beeld.

Etalages, muren en markten laat ze spreken in haar schilderijen, met of zonder tekst maar vaak in lonkende reclamekleuren.

Een oude muur, verweerd, bekrast en beklad met graffiti is de drager van een onuitgesproken boodschap.

Riny verwerkt in haar schilderijen de geluidloze communicatie van een stad of van een land. Daarmee schept ze sfeervolle beelden.

Mindmapping, een wijze om orde te scheppen in de chaos, is voor haar in het dagelijkse leven een manier geworden om belangrijke dingen te verwerken. Ze gebruikt dit tevens in haar schilderijen, waarin een soort schatkaart ontstaat vanuit impressies en impulsen.